روغن سوزی خودرو

روغن سوزی خودرو چیست و چه علائمی دارد؟

آیا می دانید روغن سوزی خودرو چیست و چه علائمی دارد؟ واژه روغن سوزی به لحاظ عمومی کلمه آشنایی برای تمام کسانی است که از خودروی سواری استفاده می‌کنند، اما روغن سوزی دقیقاً چیست؟ روغن سوزی به معنای این است که روغن موجود در موتور خودرو بسوزد و توسط دود به بیرون خودرو هدایت شود که باعث می شود همواره خودرو با کاهش روغن مواجه بشود.

روغن سوزی ماشین یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای خودرو پیش می آید. علت روغن سوزی ماشین عوامل گوناگونی می باشد. اگر قصد رفع روغن سوزی خودرو را دارید بهتر است با علائم روغن سوزی ماشین آشنا باشید و از بروز آن ها پیشگیری کنید. در این مطلب قصد داریم شما را با مهم ترین علائم و دلایل روغن سوزی خودرو آشنا کنیم.

روغن سوزی چیست؟

روغن سوزی به حالتی گفته می‌شود که روغن موتور به همراه سوخت می‌سوزد و سطح روغن موتور کم می شود. روغن موتور باید در مسیرهای مشخصی وارد شود تا از اصطکاک قطعات موتور جلوگیری کند. اگر به هر دلیلی این روغن از مدار خارج شود، دو حالت پیش می‌آید: یکی نشتی روغن و دیگری ورود روغن به درون محفظه احتراق سیلندر که این اتفاق روغن سوزی را به همراه دارد و سبب خارج شدن دود آبی از اگزوز خودرو می‌شود. بنابراین با کمک رنگ دود اگزوز می‌توانید از این اتفاق آگاه شوید. روغن سوزی معمولا در خودروهای قدیمی که مسافت زیادی را طی کرده‌اند بیشتر رخ می‌دهد.

نشانه‌های روغن سوزی خودرو چیست؟

شایع‌ترین علائمی که از طریق آن‌ها می‌توان فهمید خودروی شما دچار روغن سوزی شده عبارتند از:

  • مشاهده دود آبی رنگ خروجی از دهانه اگزوز
  • مشاهده دود سفید رنگ زیاد خروجی از دهانه اگزوز (البته دود سفید رنگی که در زمستان و سردی هوا از دهانه اگزوز خارج می‌شود نشانه وجود مشکلی نیست و کاملا عادی است).
  • حس کردن بوی روغن سوزی از خودرو
  • کم شدن مستمر روغن
  • نشتی روغن در سر شمع‌ها یا خیس شدن شمع
  • وجود چربی در دهانه اگزوز که با لمس کردن قابل تشخیص باشد

چگونه مشکل روغن سوزی خودرو برطرف می شود؟

اصولا برای تعمیر روغن سوزی ماشین لازم است که رینگ و پیستون عوض شوند. در هنگام تعمیر، سرسیلندر نیز توسط تراشکار مجددا آب‌ بندی شده و قسمت‌هایی مانند سیت و گیت سوپاپ، لاستیک ساق سوپاپ و دیگر موارد مورد نیاز روی سر سیلندر مورد سرویس قرار می‌گیرد.

اگر روغن سوزی مربوط به وجود مشکلی بر روی دیواره داخلی استوانه سیلندر باشد، لازم است موتور به طور کامل درآورده شود و به تراشکاری ارجاع شود تا در آنجا محفظه داخلی سیلندر مورد پولیش یا بازسازی  قرار بگیرد. در این حالت، فرایند تعمیر روغن سوزی هزینه بسیار بیشتری نسبت به تعویض رینگ و پیستون به دنبال خواهد داشت.

خودروهایی مانند  پژو ۴۰۵ GLX یا پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ که از موتور با بوش سیلندر تر استفاده می‌کنند، جهت تعمیر استوانه سیلندر نیاز به پیاده ‌سازی موتور و ارجاع به تراشکار ندارند. زیرا مکانیک می‌تواند بوش سیلندر این خودروها را به‌راحتی با قطعه نو تعویض کرده و روغن سوزی ماشین را رفع کند‌.

دلایل روغن سوزی موتور خودرو

مسائل زیادی باعث بوجود آمدن روغن سوزی موتور اتومبیل می شوند. بعضی از این دلایل عبارتند از:

  • مشکل در کاسه نمد
  • خرابی یاتاقان ها
  • مشکل در واشر سر سیلندر
  • استفاده از روغن نامناسب و بی کیفیت
  • مشکل در رینگ پیستون
  • خرابی لاستیک گیت
  • خرابی شاتون ها
  • وارد شدن روغن گیربکس و هیدورلیک در موتور خودرو
  • خرابی شیر PVC

آیا روغن سوزی برای موتور خودرو ضرر دارد؟

جواب به این سوال در یک کلمه قطعا بله خواهد بود. چرا که روغن موتور جهت کاهش اصطکاک، سایش، خوردگی و حرارت بین قطعات مکانیکی استفاده می شود. اگر روغن موتور کاهش محسوسی داشته باشد، در این حالت مطمئنا موتور ماشین دچار فشار زیاد، کاهش توان موتور، حرکت سخت سیلندر پیستون و… خواهد شد. یکی از دلایل رایج یاتاقان زدن موتور کاهش روغن و فشار روغن موتور می باشد، که اگر این علایم ذکر شده را نادیده بگیرید باید موتور خودروی خود را عوض کنید.

چگونه از روغن سوزی در موتور خودروی خود جلوگیری کنیم؟

چندین کار وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از روغن سوزی در اتومبیل خود انجام دهید. بدین منظور ابتدا باید از صحیح بودن سطح روغن و روغن کاری مناسب موتور اطمینان حاصل کنید. دوم اینکه باید مراقب فیلتر هوای خودرو بوده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. در صورت امکان از یک روغن موتور مصنوعی با کیفیت برای کاهش استهلاک موتور استفاده کنید. رعایت همه این نکات به خودروی شما کمک می‌کند تا به خوبی و بدون روغن سوزی کار کند.

نتیجه گیری

در این مقاله به توضیح این موضوع پرداختیم، که روغن سوزی خودرو چیست و چه علائمی دارد؟ اگر نشانه‌های روغن‌ سوزی را در ماشین خود مشاهده کردید، آن را جدی بگیرید و حتما به مکانیک مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که افزودن روغن به موتور، بدون حل مشکل، نه‌تنها مفید نبوده بلکه می‌تواند به سلامت خودرو و محیط ‌زیست آسیب‌های زیادی وارد کند. برخی از مشکلات خودرو به نظر و اقدامات کارشناسی و حرفه‌ای نیاز دارند. هرچقدر بیشتر درباره خودروی‌تان بدانید، سریع‌تر از مشکلات موجود در آن جلوگیری می‌کنید و هزینه‌های کمتری هم به شما تحمیل می‌شود.

فهرست مطالب

ارتباط با ما

برای خرید خودرو به کمک نیاز دارید؟

(همین حالا تماس بگیرید)

تلفن: ۴۸۴۱۶

آدرس دفتر مرکزی : تهران ، بزرگراه اشرفی اصفهانی ، بعد از مرزداران ، کوچه ولدخانی ، پلاک ۲۴ ، واحد ۱

مقالات خودرو
میتسوبیشی لنسر
میتسوبیشی لنسر

میتسوبیشی لنسر ، معروف‌ترین الماس کمپانی همه کاره میتسوبیشی لنسر یکی از آن برندهایی است اگر یکی از محصولات آن را در خانه نداشته باشید،

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها