خراب شدن رنگ خودرو

مراقبت از رنگ خودرو و عوامل تاثیر گذار که باید بدانید

این ها سوالاتی ست که در این مقاله قصد پاسخگویی به آنها را داریم تا از آسیب های احتمالی به رنگ خودرو جلوگیری کنیم.

  1. نور آفتاب چه تاثیری روی رنگ خودرو می گذارد؟ پارک کردن خودرو در زیر آفتاب چه لطمه ای به رنگ خودرو می زند؟
  2. فضولات پرندگان و شیره درختان چه آسیبی به سلامت رنگ خودرو می رساند؟

 

تاثیر نور خورشید بر رنگ ماشین

۱. تاثیر آفتاب بر روی رنگ خودرو

همانطور که می دانید ما در کشوری ۴ فصل زندگی می کنیم که در عمده شهر های آن، روزهای زیادی از سال نور خورشید به صورت مستقیم به زمین می تابد. همانطور که قرار گرفتن در مقابل نور خورشید شدید به صورت مداوم برای پوست ما آسیب زننده است، برای رنگ خودرو نیز آسیب هایی را به همراه دارد. اشعه ماورای بنفش و انرژی زیادی که در نور خورشید وجود دارد، می تواند باعث انجام واکنش هایی در ساختار رنگ خودرو شود. رنگ خودرو تشکیل یافته از یک سری مواد شیمیایی است که هرگونه ترکیب شیمیایی جدید در این ماده، می تواند منجر به تخریب و تغییر ظاهری آن شود. به همین دلیل است که معمولا توصیه می شود که

  • خودرو خود را زیر نور مستقیم خورشید پارک نکنید
  • و یا از چادر خودرو استفاده کنید.
  • البته واکس هایی هم هستند که عملکردی مشابه کرم های ضد آفتاب دارند و همان طور که کرم های ضد آفتاب از آسیب های احتمالی معلول از نور خورشید و اشعه ماورا بنفش بر پوست انسان جلوگیری می کنند، رنگ خودرو را از این خطرات مصون می کند. البته نحوه استفاده از این واکس ها هم بدین گونه است که سالی یک یا دو بار بیشتر بر روی بدنه خودرو استفاده نمی شود.

 

چادر های خودرو

استفاده از چادر بر روی خودرو نیز می تواند راه حلی مناسب برای جلوگیری از آسیب دیدن رنگ خودرو در مقابل نور خورشید و حتی فضولات پرندگان و شیره درختان باشد. اما باید توجه داشت که هر چادری نیز مناسب نیست. بسیاری از چادر هایی که عموم مردم استفاده می کنند تک لایه ای و پلاستیکی هستند و به دلیل قیمت کمتر نسبت به نمونه های با کیفیت تر خریداری می شوند. در صورتی که این چادر ها خود به دلیل اینکه زبر هستند میتوانند به رنگ خودرو شما آسیب بزنند. همچنین به دلیل مواد پلاستیکی به کار رفته در آنها ، هنگامی که در معرض نور خورشید و گرما قرار می گیرند می توانند مواد شیمیایی مضری ایجاد کنند که خود باعث آسیب دیدن رنگ بدنه شوند.

پس چادرهایی مناسب هستند که دولایه هستند و در قسمت میانی آنها از پنبه نرم استفاده شده است و مواد استفاده شده در پوسته آنها نیز نرم تر و مقاوم تر هستند.

۲. تاثیر شیره درختان و فضولات پرندگان

فضولات پرندگان و شیره برخی درختان نیز حاوی مواد اسیدی است، که این اسید نیز می تواند باعث از بین رفتن رنگ خودرو شود. همانطور که شاید برایتان تجربه شده باشد که شیره درخت روی خودرویتان ریخته باشد و شما همان روز تمیز نکرده باشید، و پس از چند روز که شیره را تمیز می کنید می بینید که رنگ قسمتی که تمیز کرده اید ، با رنگ سایر قسمت های اطراف فرق می کند. پس اگر برای پارک نکردن زیر نور خورشید خودرو خود را زیر درخت پارک می کنید، این تبعات را نیز در نظر بگیرید! اگر هم روی بدنه خودرو خود فضله پرنده و یا شیره درخت دیدید، هرچه سریعتر اقدام به تمیز کردن آن کنید تا زمانی که اوضاع بدتر نشده است!

 

۳. تاثیر کارواش بر رنگ خودرو

در اینکه تمیز کردن خودرو و کارواش بردن خودرو امریست ضروری، شکی نیست. اما به دلیل اینکه در بسیاری از کارواش ها به دلیل بهتر تمیز شدن خودرو، از مواد شیمیایی زیادی استفاده می کنند، ممکن است همین شستشوی هرروزه و بیش از حد خودرو با مواد شوینده به رنگ خودرو شما آسیب بزند. پس توصیه می شود حداقل خودروی خود را به کارواشی ببرید که یا از مواد شیمیایی و شوینده کمتری استفاده می کند و یا از مواد بررسی شده تری را استفاده میکند.

 

۴. دستمال خشک و زبر

خیلی ها عادت دارند روزانه خودرو خود را دستمالی کشیده و اصطلاحا دستی به سر و روی خودرو خود بکشند که اتفاقا عادت خوبی هم است. اما باید توجه داشت با توجه به اینکه معمولا روی خودرو غبار و خاک نشسته، باید از دستمالی نرم یا اسفنج مرطوب استفاده کرد، زیرا همین خاک در زیر یک دستمال خشک می تواند عملکردی مشابه سمباده داشته باشد. شما تصور کنید هرروز خودرو خود را سمباده بکشید. نتیجه چه می شود؟ رنگ خودروتان هرروز نازک تر و نازک تر می شود و آسیب می بیند. پس توصیه می کنیم به نقش دستمال هم توجه داشته باشید!

 

نکته مهم در مورد نوع رنگ

  • در مجموع با وجود تمام موارد بالا، باید توجه داشت که تمامی این موارد بر روی رنگ های روغنی بیشتر از رنگ های متالیک تاثیر منفی دارند. زیرا در رنگ های متالیک به دلیل وجود یک لایه کیلر، رنگ مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.
  • رنگ های تیره تر با توجه به اینکه توانایی جذب نور بیشتری دارند، آسیب بیشتری از بابت در معرض نور خورشید قرار گرفتن می بیند تا رنگ های روشن مثل سفید.

فهرست مطالب

ارتباط با ما

برای خرید خودرو به کمک نیاز دارید؟

(همین حالا تماس بگیرید)

تلفن: ۴۸۴۱۶

آدرس دفتر مرکزی : تهران ، بزرگراه اشرفی اصفهانی ، بعد از مرزداران ، کوچه ولدخانی ، پلاک ۲۴ ، واحد ۱

مقالات خودرو
ایزوفیکس چیست؟
ایزوفیکس چیست ؟

ایزوفیکس چیست ؟ آیا می دانید ایزوفیکس چیست؟ شاید کسانی با ایزوفیکس در خودرو بیشتر آشنا باشند که فرزندان خردسال و یا نوزادانی دارند؛ که

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پارسا
1 سال قبل

سلام بر گروه تامین خودرو و ممنون به خاطر توضیحات مفیدتان.

پارسا
1 سال قبل

سلام بر گروه تامین خودرو و ممنون به خاطر توضیحات مفید و قابل دسترس برای همه ی هموطنان کشور.