آموزش کارشناسی آپشن‌ های خودرو

راهنمای کامل چگونگی آموزش کارشناسی سلامت آپشن های ماشین

شاید تصور کنید که بررسی آپشن‌ها یکی از ساده‌ترین بخش‌های انجام کارشناسی می باشد. این در حالی است که بزرگ‌ترین مشکل افراد غیرمتخصصی که ادعای کارشناسی خودرو دارند، تشخیص عیب آپشن‌های خودرو است. در این مطلب قصد داریم بخشی از کلاس ‌های آموزش کارشناسی خودرو و همچنین برخی از سوالات پرتکراری که در بخش کارشناسی آپشن ‌ها هنرجویان مطرح می‌کنند را در قالب یک مطلب جامع به انتقال مخاطبان آزمون خودرو برسانیم.

همچنین این مطلب برای افرادی که قصد خرید خودرو دارند مفید خواهد بود اما بهتر است برای خرید حتما ازکارشناسان متخصص کمک بگیرید. توجه داشته باشید که تمامی دستگاه‌ های موردنیاز برای کارشناسی که در این مطلب به آن اشاره‌ شده و یا سایر دستگاه‌هایی که برای انجام کارشناسی به آنها نیاز پیدا خواهید کرد را می‌توانید به‌ صورت مستقیم از تامین آزمون خودرو تهیه کنید و حتی برای هنرجویان این مجموعه شرایط خرید ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود تا هرچه زودتر به آغاز کار در کارشناسی بپردازند.

تقسیم‌ بندی انواع آپشن ‌های خودرو

در اولین قدم باید درنظر داشته باشید که آپشن ‌های خودرو به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • آپشن‌ های ایمنی
  • آپشن ‌های کمکی راننده
  • آپشن‌ های رفاهی
  • آپشن ‌های ظاهری
  • آپشن ‌های صوتی و تصویری

پیش از هر چیز به بررسی و معرفی نمونه‌ هایی از هرکدام از این آپشن‌ها می‌رویم تا پس ‌ازآن به شیوه بررسی سلامت هرکدام از این آپشن‌ها بپردازیم.

  • آپشن‌ های ایمنی

خودرو وسیله‌ای است که سرعت حرکت آن بیشتر از انسان است و به همین خاطر برای کنترل آن باید دقت فراوانی داشت تا حادثه رخ ندهد، اما حتی اگر تمام حواس انسان هم متمرکز بر رانندگی باشد، در شرایط‌ مختلف امکان کنترل کامل روی موقعیت خودرو وجود ندارد. بنابراین باید از دستگاه‌ های کامپیوتری کمک گرفت تا در شرایط حساس به کمک ‌راننده آمده و تا حدی از وقوع حادثه جلوگیری می‌کند. بنابراین این آپشن ‌ها این اجازه را دارند که در بخش‌های کنترلی خودرو اعمال‌ نفوذ کرده و به نحو کارا تری در این شرایط به کمک ‌راننده بیا‌یند.

آپشن های ایمنی

از جمله این آپشن‌ها می‌توان به سیستم ترمز ضدقفل، سایر سیستم‌های مربوط به ترمزگیری، کنترل گشتاور و حتی کروزکنترل تطبیقی اشاره کرد.

  • کمکی راننده

به‌ غیر از تجهیزاتی که باعث جلوگیری از تصادف می‌شوند، برخی از آپشن‌ها هم به‌ صورت مشابهی فعالیت رانندگی را به عملی ساده ‌تر و کم‌خطرتر تبدیل می‌کنند. البته این آپشن‌ها در نهایت باعث تجمیع شده و با اضافه کردن چندین سنسور تبدیل به فناوری خودرو شدند. بنابراین این نوع از آپشن‌ها را می‌توان آینده حمل‌ونقل دانست و به همین خاطر باید آگاهی داشت که به خاطر قیمت بالا و سطح بالای فناوری آنها، حساسیت بالایی در کارشناسی این آپشن ‌ها باید داشت.

آپشن های ایمنی خودرو

عموم مشکلات این آپشن ‌ها را می‌توان از طریق سیستم عیب‌یایی سیار (On-board diagnostics) کشف و پیگیری کرد، اما در صورتی‌که خریدار یا سفارش ‌دهنده برای بررسی دقیق‌تر عملکرد این آپشن‌ها درخواست داشت، باید مکان مناسب برای انجام تست‌ها را از پیش درنظر بگیرید. به‌عنوان ‌مثال برای آزمایش آپشن اخطار خروج از خطوط لازم است جاده استانداردی را درنظر داشته باشید که در حالت معمول و برای خودرو سالم این آپشن فعال‌شده و اقدام به تشخیص خطوط کند.

  • آپشن‌های رفاهی

برخی از تجهیزات صرفا برای امنیت و آسایش راننده به‌کار گرفته نمی‌شوند، بلکه وجود آنها برای تمام سرنشینان مفید است. ازجمله این تجهیزات می‌توان به سیستم تهویه هوا و متعلقات آن اشاره کرد که می‌تواند شامل فیلتر تصفیه هوا یا خوشبو کننده‌های هوا هم بشود. تجهیزاتی که باعث تغییر فضای کابین می‌شوند هم جزو آپشن‌های رفاهی به‌حساب می‌آیند. تجهیزات مخصوص سفر همچون یخچال سفری استاندارد و از سوی دیگر تجهیزات برقی صندلی همچون گرم‌کن، سردکن، تنظیمات موقعیتی و پشتی گردن را هم می‌توان جزو این آپشن‌ها دانست.

آپشن های رفاهی خودرو، صندلی حرارتی

اکثر مشکلات این آپشن‌ها هم در خودروهای جدید قابل‌تشخیص از طریق دیاگ هستند، اما در خودروهای قدیمی‌تر باید به‌صورت عملی اقدام به بررسی صحت کارکردن سیستم‌های برقی آنها بزنید. البته به‌صورت کلی بررسی این آپشن‌ ها توصیه می‌شود.

  • آپشن‌ های ظاهری

برخی از تجهیزات برای زیبایی بیشتر به خودرو استفاده می ‌شوند به‌عنوان‌مثال می‌توان به ساعت‌ های دست‌ساز یا سایر قطعات دست‌ساز و ظریفی اشاره کرد که در بدنه و داخل کابین استفاده می‌شود و برای کارشناسی آنها لازم است توان تشخیص نوع اصل و ساختگی آنها را داشته باشید و امکان دست‌خوردگی و تعمیر این قطعات حساس را هم بلد باشید. البته نمونه این موارد در ایران بسیار نادر است و برای کارشناسی کردن خودرویی سوپر لوکس همچون رولزرویس و بنتلی لازم است علم خود را یک پله بالاتر ببرید.

آپشن های زیبایی خودرو

اما آپشن‌های ظاهری صرفا در خودروهای سوپرلوکس ارائه نمی‌شوند، تجهیزاتی همچون رکاب، باربند و برخی از تجهیزاتی که به‌صورت استاندارد روی خودرو برای افزایش زیبایی و ارتقای سطح طراحی (در خط تولید) نصب می‌کند نیز امکان کارشناسی دارند؛ اما توجه داشته باشید که هرآنچه به ‌صورت اضافی روی خودرو نصب ‌شده باشد امکان کارشناسی نداشته و به‌احتمال ‌زیاد به ماهیت کلی خودرو (فنی یا ارزشی) آسیب وارد می‌کند. البته هستند برخی از خریداران که صرفا به دنبال خودروهایی با رینگ‌های اسپرت هستند که ازلحاظ یک کارشناس خودرو نصب رینگ تغییراتی به ‌حساب می‌آید که در دراز مدت روی سلامت خودرو در تاثیرگذار هستند.

  • آپشن‌ های صوتی و تصویری

در نظر داشته باشید که هرچه پیش می‌رویم امکانات ارائه‌شده توسط یونیت مولتی‌مدیا خودروها افزایش پیدا می‌کند، ازاین‌رو حتی برخی از سیستم‌های مرکزی خودروها و حتی عیب‌یابی سیستم‌ها نیز به این یونیت منتقل‌شده است. حتی در مدل‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ محصولات اروپایی، کره‌ای، ژاپنی و آمریکایی هم سعی شده که صفحه پشت آمپر را به انواع دیجیتالی تغییر دهند که درواقع با یونیت مولتی‌مدیا یکپارچه هستند. ازاین‌رو رفته‌رفته کارشناسی این بخش از خودرو بیشتر اهمیت پیدا خواهد کرد و کارشناس خودرو باید آموزش کارکردن با دو سیستم‌عامل اصلی این یونیت‌ها یعنی اپل کارپلی و اندروید اتو را جز مطالعات خود قرار داده و آینده‌نگری کنند. البته در حال حاضر و در شرایط فعلی هم می‌توان به بررسی شرایط سیستم مولتی‌مدیا خودروها پرداخت.

آپشن های صوتی و تصویری خودرو

به‌عنوان‌مثال برخی از سیستم‌های امکان آسیب به سیستم برقی خودرو را دارند و طی زمانی که مالک قبلی از این سیستم‌ها استفاده می‌کرده، امکان واردشده این سیستم وجود داشته است. از سوی دیگر برخی از مالکین هم اقدام به تغییر ابعاد ضبط‌های تک دین به دو دین کرده که باعث ایجاد سروصدا در کابین می‌شود و باوجوداینکه روی قیمت خودرو تأثیر مستقیمی ندارد، اما مالک جدید باید نسبت به این موارد آگاه باشد. اما توجه داشته باشید که تشخیص اینکه در خط مونتاژ خودروساز چه نوع سیستمی استفاده‌شده فقط توسط نمایندگی قابل‌پیگیری است و تشخیص این مورد به‌هیچ‌وجه در حوزه اختیارات کارشناس خودرو قرار نمی‌گیرد.

 

فهرست مطالب

ارتباط با ما

برای خرید خودرو به کمک نیاز دارید؟

(همین حالا تماس بگیرید)

تلفن: ۴۸۴۱۶

آدرس دفتر مرکزی : تهران ، بزرگراه اشرفی اصفهانی ، بعد از مرزداران ، کوچه ولدخانی ، پلاک ۲۴ ، واحد ۱

مقالات خودرو
اهمیت و کاربرد اگزوز در خودرو
اهمیت و کاربرد اگزوز در خودرو

اهمیت و کاربرد اگزوز در خودرو موتور احتراق داخلی همانطور که از نام آن پیداست توسط احتراقی که درون موتور روی میدهد به تولید انرژی

سیبک چیست
سیبک چیست

اطلاعات مفید در مورد سیبک خودرو اولین تصویری که از وسیله ای  به نام خودرو در ذهنمان نقش می بندد، وسیله ایست که وظیفه اصلی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا نظری
علیرضا نظری
4 سال قبل

سلام
درود بر شما
ممنونم از اطلاعات خوب تون
لطفا موارد بیشتری رو بررسی کنید