فیات ۵۰۰ ایکس

بررسی کامل فیات ۵۰۰ ایکس قبل از خرید

حضور فیات در ایران سابقه تاریخی دارد، اما اینکه در این برهه که اکثر برندهای اروپایی و حتی معتبر ژاپنی و کره‌ای هم به طور کامل با بازار ایران خداحافظی کرد‌اند، حضور یکی از جدیدترین محصولات فیات در ایران را می‌توان بسیار مثبت ارزیابی کرد. بدون هیچ شکی حضور نسخه کراس‌اوور فیات ۵۰۰ ایکس از در خیابان‌های ایران می‌تواند حتی برای افرادی که به این خودرو هم نگاه می‌کنند امیدبخش باشد که شاید روزی برسد که امکان حضور سایر برندهای معتبر هم به ایران فراهم شود. البته شاید برایتان جالب باشد که این خودرو قرار نیست به صورت وارداتی در بازار عرضه شود، بلکه شرکتی که حضور این خودرو و ارائه خدمات به آن را در دستور کار خود قرار داده است، مدت‌ها است که بدون سروصدا اقدام به مونتاژ قطعات آن در داخل کشور کرده و حتی پیش از این هم با مونتاژ ون‌های فیات دوکاتو توانسته بود به برخی از مشتریان تجاری خدمات ارائه کند. باتوجه به رضایت مشتریان تجاری این خودرو، پیش‌بینی می‌شود که شرایط حضور ۵۰۰ ایکس برای مصرف‌کننده ایرانی هم چندان دشوار نباشد.

طراحی خارجی فیات 500

ب

 

لازم است در جریان باشید که قرار است نسخه اسپرت از کراس‌اوور ۵۰۰ ایکس در بازار ایران عرضه شود. بنابراین نسخه‌ای قرار است در بازار ایران وارد شود که جزئیات ظاهری جذاب‌تری دارد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نسخه شامل ‌تریم خاکستری تیتانیومی در دستگیره درها، قاب آینه‌های جانبی، سپر جلو و… به همراه چراغ‌ های جلوی تمام LED با مه شکن ‌های LED، رکاب ‌های جانبی عمیق‌تر، طراحی دیفیوزر مانند سپر عقب و سر اگزوز دوقلوی کرومی هم کار شده است که در نسخه سال ۲۰۱۹ این خودرو اضافه شده است. لازم به یادآوری است که در سال ۲۰۱۹ این خودرو فیس ‌لیفتی را هم دریافت کرد که نسبت به نسخه اصلی که در سال 2014 طی برگزاری نمایشگاه خودرو پاریس معرفی شد بود، تغییراتی داشت. واضح ترین تغییر بصری این خودرو در چراغ‌ه ا دیده می‌شود جایی که ۵۰۰ ایکس جدید از دیلایت‌ های LED استاندارد و چراغ‌های عقب LED و همچنین چراغ‌ های جلوی تمام LED سفارشی توسعه یافته با همکاری مگنتی مارلی سود می‌برد. فیات می‌گوید این چراغ‌ها ۲۰ درصد روشن‌تر از نمونه‌های زنون مدل پیش از فیس لیفت هستند. یک تریم جدید متمرکز روی ترددهای شهری با نام اوربان نیز به دو نسخه کراس و سیتی کراس هم در بازار اروپا قابل اتخاب است. این مدل دارای سپرهای جلو و عقب جدید است. البته مدل‌های کراس و سیتی کراس هم به‌روز شده و دارای فلاپ های محافظتی جدیدی هستند.

فضای داخلی

 

کابین ۵۰۰X نیز با گرافیک خاص نمایشگر TFT در صفحه آمپر، صندلی‌های پارچه‌ای مشکی با تریم وینیل و دوخت ویژه قرمز و خاکستری، دسته‌دنده آلومینیومی و غربیلک فرمان D شکل چرمی از دیگر نسخه‌ها متمایز شده است. علاوه بر این، خریداران می‌توانند روکش آلکانترا برای غربیلک فرمان و پانل صفحه آمپر را هم سفارش دهند. این خودرو همچنین به‌عنوان بالاترین تیپ ۵۰۰X، کاملاً هم مجهز شده است به‌گونه‌ای که ویژگی‌هایی مثل سیستم تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، دستیار تغییر خط، نمایشگر هفت اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect با اندروید اتو و کارپلی، کنترل تهویه اتوماتیک و کروز کنترل همگی از تجهیزات آن هستند.  صندلی‌های پارچه‌ای جدید و فرمان چرمی متفاوت از جمله تغییرات نسخه اسپرت نسبت به نمونه‌های استاندارد ۵۰۰ ایکس هستند. براساس اطلاعاتی که فیات منتشر کرده کراس‌اوور ۵۰۰ ایکس از حدود ۷۰ ویژگی ایمنی سود می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به کروز کنترل تطبیقی و دستیار پارک جلو اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های ایمنی فعال و غیرفعال این خودروی فیس لیفت می‌توان پایش نقاط کور، تشخیص مسیر عقب و دوربین دنده‌عقب با خطوط دینامیک را نام برد.

توان فنی

 

مهم‌ترین تغییرات در فیس‌لیفت سال ۲۰۱۹ این خودرو زیر کاپوت رخ داده‌ بودند، جایی که پیشرانه‌های بنزینی تنفس طبیعی جای خود را به نسخه‌های ۳ و ۴ سیلندر توربو مشترک با جیپ رنگید ۲۰۱۹ دادند. یشرانه‌ی جدید ۱.۳ لیتری مولتی ایر III توربو اشاره کرد که جایگزین پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری مولتی ایر قبلی و نسخه‌ی ۲.۴ لیتری تایگرشارک شده است. پیشرانه‌ی جدید قدرت ۱۷۷ اسب بخاری و گشتاور ۲۸۴ نیوتون متری دارد که تقریباً مشابه قدرت پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری بوده اما گشتاور آن ۴۷ واحد بیشتر است. فیات ۵۰۰X فیس‌لیفت به‌صورت استاندارد از گیربکس ۹ سرعته اتوماتیکی استفاده می‌کند که بنا به گفته خودروساز شتاب گیری و تعویض‌های بهتری را به ارمغان می‌آورد. دیگر ویژگی استاندارد این خودرو سیستم چهار چرخ محرکی است که به منظور کاهش مصرف سوخت می‌تواند اکسل عقب را از مدار خارج کند. مدل‌های قبلی تنها در برخی تریم ها و آن‌هم به‌صورت سفارشی از سیستم چهار چرخ محرک سود می‌بردند. همچنین در نسخه اسپرت هم قوی‌ترین پیشرانه ۵۰۰ ایکس یعنی موتور ۱.۳ لیتری توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته است که نیروی آن توسط یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه انتقال پیدا می‌کند. البته امکان سفارش ۵۰۰ ایکس با سایر پیشرانه‌ها شامل موتور پایه ۱ لیتری بنزینی با ۱۲۰ اسب بخار قدرت، ۱.۳ لیتری دیزلی مالتی‌جت با ۹۵ اسب بخار قدرت و ۱.۶ لیتری دیزلی مالتی‌جت با ۱۲۰ اسب بخار قدرت همراه با انتقال قدرت دیفرانسیل جلو هم وجود دارد. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید هیچ کدام از این پیشرانه‌ها به بازار ایران راه پیدا نخواهد کرد و نماینده ایرانی ترجیح داده موتور ۱.۴ قبلی را از حالت تنفس‌ طبیعی خارج کرده و با اخذ توان بیشتری آن را برای حضور در فضا، آب‌وهوا و سوخت ایران مناسب‌سازی کند.

نظر نهایی

پس از گذشت چند روز از انتشار این پست، نام‌نویسی برای اولین خودرو اروپایی به روز در ایران آغاز خواهد شد و بدون هیچ شکی این یک اتفاق خود برای بازار، صنعت و مصرف‌کننده خواهد بود. اما این انتظار را داریم که مشتری صرفا انتظار ندارد قطعات فیات ۵۰۰ ایکس را تحویل بگیرد؛ شیوه و کیفیت مونتاژ این خودرو هم شرط اساسی برای خرید این خودرو است. براساس گمانه‌زنی‌ها قیمت فیات ۵۰۰ ایکس مونتاژ داخل در ایران چیزی در حدود یک میلیارد ۳۰۰ میلیون تومان تعیین خواهد شد. رقمی که شاید تعداد صفرهای آن بالا باشد، اما وقتی قیمت شاسی ‌بلندهای چینی شرکت ‌هایی همچون ریگان خودرو و مدیران خودرو و لیست تجهیزات این خودروها را بررسی می‌کنیم، بدون هیچ شکی قیمت درنظر گرفته شده برای ۵۰۰ ایکس را به عنوان خودرویی اروپایی می‌پذیریم.

 

در نظر داشته باشید که باتوجه به توقف صادرات و افزایش هزینه‌های نگهداری خودرو، باید حساسیت بیشتری نسبت به شرایط فنی و ظاهری خودرو خود داشته باشید. در بخش فنی که بازدیدهای دوره‌ای بهترین توصیه هستند، اما در بخش ظاهری که برای بسیاری از مالکان اهمیت بالای دارد، ما در «تامین خودرو» به شما کمک می‌کنیم تا با انجام واکس، پولیش و سرامیک بدون کاهش ضخامت رنگ و به صورت در محل به بهترین وجه ممکن بدنه خودرو شما را محافظت کنیم. ما در «تامین خودرو» با استفاده از بهترین مواد وارداتی و پیشرفته‌ترین تجهیزات واکس و پولیش در ابتدا مشاوره شرایط انجام خدمات دیتیلینگ را ارائه؛ سپس محل خودرو را برای اجرای خدمات آماده‌سازی می‌کنیم و در نهایت طی یک روز خدمات کامل را روی خودرو شما اجرا می‌کنیم.

 

همچنین برای انجام کارشناسی خرید این خودرو و سایر خودروهای داخلی و وارداتی «تامین خودرو» با مجهزترین دستگاه‌های تشخیص رنگ و بررسی عیوب فنی و شاسی در خدمت شما عزیزان است. برای انجام کارشناسی خودرو کارکرده یا حتی نو کافیست به شماره پنج رقمی «48416» تماس بگیرید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارشناسی خودرو دست دوم می‌توانید به بخش مقالات در وب‌سایت «تامین خودرو آزمون» به آدرس: https://tkacar.net مراجعه فرمایید.

 

فهرست مطالب

ارتباط با ما

برای خرید خودرو به کمک نیاز دارید؟

(همین حالا تماس بگیرید)

تلفن: ۴۸۴۱۶

آدرس دفتر مرکزی : تهران ، بزرگراه اشرفی اصفهانی ، بعد از مرزداران ، کوچه ولدخانی ، پلاک ۲۴ ، واحد ۱

مقالات خودرو
روشن شدن چراغ باتری خودرو
روشن شدن چراغ باتری خودرو

سوالات متدوال در مورد چراغ باتری خودرو تا به حال به چراغ باتری خودرو در صفحه کنسول خودرو یا اصطلاحا صفحه کیلومتر خودروتان دقت کردید؟

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو
دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو آیا با دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو آشنایی دارید؟ دلایل بسیاری ممکن است سبب خراب شدن و ایراد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها